Cuvânt de învățătura la Duminica Ortodoxiei

Cuvant de învățătura la Duminica Ortodoxiei,
Despre cinstirea Sfintelor icoane.
Iubiți credincioși!
Biserica a cinstit întotdeauna sfintele icoane, moaste și obiecte rămase de la sfinți, relicve, fiindcă aceste obiecte sunt pătrunse de harul sfintitor al Duhului Sfânt, care face minuni.
Sfințenia lui Dumnezeu este o calitate sau atribut al ființei divine, care se descoperă în lucrările sau in minunile Lui. Această sfințenie divină se revarsă și la oameni prin primirea harului sfintitor la Sfintele Taine: ” Cel ce sfințește și cei ce se sfintesc dintr-Unul sunt toti”, Evrei 2-11.
Numai Dumnezeu este Sfânt sau este Izvorul sfințeniei dar prin unirea cu El omul primește această sfințenie a harului divin.
De aceea și oamenii au devenit sfinți, fiindcă având puterea harului divin au făcut minuni, au înviat morții, au vindecat bolnavii și au lăsat trupurile lor sfinte nestricacioase că mărturie a sfințeniei lor.
Iubiți credincioși!
Duminică Ortodoxiei a fost stabilită de În anul 843 de împărăteasa Teodora, cu fiul ei Mihail și cu patriarhul Metodie al Constantinopolului, după 100 de ani de persecutare a icoanelor și creștinilor care se închinau lor. Această persecutare a început cu împăratul Leon al 3-lea Isaurul, a continuat cu Teofil, care neînțelegînd sfințenia lui Dumnezeu care se transmite la oameni și obiecte, acuzau biserica de idolatrie și inchinare la zei.
Icoana este o imagine sau un chip material al lui Dumnezeu cel nevăzut. Temeiul cinstirii icoanei este nașterea lui Dumnezeu ca om, întruparea Fiului Său. Evangheliștii au descris înfățișarea Fiului lui Dumnezeu ca om, la toate evenimentele începând cu Nașterea, Botezul, Schimbarea la Față, Patimi și Moartea pe Cruce, Învierea și Înălțarea la cer iar pictorii au arătat în culori această înfățișare a lui Dumnezeu ca om. De aceea, icoana nu ia locul lui Dumnezeu, nu este un idol cum greșit inteleg cei care nu cinstesc icoanele, considerând că încalcă a 2 a porunca din Decalog, ci mai mult îl face prezent pe Dumnezeu, viu și lucrător, prin acea icoana materiala. Prin sfintire, adică prin coborârea Duhului Sfânt, la rugăciunile preotului și prin stropirea cu apa sfintita, icoana devine o prezență vie și lucrătoare a persoanei sfinte care este pictată în ea. De aceea, ne și inchinam în fața icoanei, ingenunchem și sarutam icoana fiindcă persoana sfântă, pictată în icoana este de fata, înaintea noastră si ne închinăm, ingenunchem și o sarutam pe ea.
Harul Duhului Sfânt face vie și lucrătoare persoana pictată în icoana. Sfințenia lui Dumnezeu se revarsă și asupra oamenilor sfinți și asupra icoanelor, pe care noi le cinstim că pe niste prezențe vii si sfinte ale lui Dumnezeu și sfinților.
Sfinții Martiri ai Bisericii creștine au înțeles deosebirea dintre Dumnezeu și zeu, dintre icoana și idol, ca pe o deosebire între ceva ce este viu și lucrător, (Dumnezeu și icoana) si ceva ce nu exista, (zeul și idolul).
Sfânta Icoana are mai multe functii: aducătoare de har; de învățare a oamenilor și de infrumusetare a bisericilor și a caselor.
1. Este o prezență vie și lucrătoare a sfințeniei lui Dumnezeu și creștinul care I se inchina dobândește sfințenie si har;
2. Ajuta pe creștin la înțelegerea tainelor Sfintei Scripturi. De aceea, icoana s-a numit și ” Biblia nestiutorilor de carte”, căci învață pe creștini minunile lui Dumnezeu.
3. Icoana impodobeste pereții bisericii și ai caselor.
Iubiți credincioși!
Să cinstim sfintele icoane că pe Dumnezeu și pe toti sfinții reprezentați pe ele, fiindcă ne aduc noua harul sfințitor al Duhului Sfant;
Să învățăm din icoane ceea ce nu putem citi sau afla din cărți despre Dumnezeu și sfinti;
Icoanele sunt ferestre către cer prin care creștinii vorbesc cu Dumnezeu și cu toți sfinții și obțin ajutor și mântuire prin harul prezent în ele. Amin!
Preot Prof. Dr. Popescu Iulian, paroh în Balotesti, tel. 0726 419 221.